číslo 39/2000

S POLOPRÁZDNOU KAPSOU

NAŠE REPUBLIKA - ZNÁMÁ I NEZNÁMÁ

Za Ondrášem, pánem Lysé hory

Trasa dnešního výletuFrýdlant nad Ostravicí, žel. st. - Nová Ves - Malenovice - Hradová - Pod Kykulkou - Ivančena - Malchor - Lysá hora - Lukšinec - Pod Lukšincem - Hutě, U Veličků - U Korýtka - Malenovice, Borová - Nová Ves - Frýdlant nad Ostravicí, žel. st.

Pro zbojníky bývaly Beskydy krajem zaslíbeným. Nejznámějším z nich byl asi Ondráš, syn fojta z Janovic. Jeho otec byl prý uvržen do vězení na hradě Hukvaldy, odkud mu syn pomohl k útěku. Kvůli tomu se sám pak stal štvancem a dal se na zbojnickou dráhu.

Na Lysou horu vede řada značených cest. Jedna z nejhezčích začíná ve Frýdlantu nad Ostravicí. Od železniční stanice půjdeme po modré značce k rozcestí Nová Ves (1) a pak cestou mezi loukami k turistické orientaci pod kostelem v Malenovicích. Ves a významné rekreační středisko při potocích Satina a Sibuda vznikla v rozmezí let 1611?1617. Je to typická valašská obec s volnou zástavbou v několika rozptýlených lokalitách. Na zalesněném pahorku vidíme barokní kostel sv. Ignáce z roku 1673.

Pokračujeme krátce vpravo k rozcestí, odkud míří modrá značka vlevo silničkou kolem rekreačních domků a chat pak ostře vlevo na širokou cestu, která dost prudce stoupá lesem k rozcestí Hradová (2). Z paseky za Hradovou si můžeme vychutnat krásný výhled na Ondřejník a do frenštátské kotliny. Dojdeme na rozcestí turistických tras Pod Kykulkou (3), kde zahýbáme vpravo k Ivančeně (4). Toto místo, údajně pojmenované po jednom pasáčkovi, znají všichni milovníci beskydských hor. Následující úsek má poněkud "schodovitý" charakter: kamenitá hřebenová cesta pokračuje relativně rovinatými nebo jen zvolna stoupajícími úseky, proloženými prudkými, i když nedlouhými výstupy. V závěru jdeme mírně vzhůru lesem po úbočí hory Malchor (1219 m) ke stejnojmennému rozcestí (5). Tady zahýbáme vpravo a dost prudce se zvedajícím kamenitým chodníkem vystoupáme na vrchol Lysé hory (6).

Z Lysé hory budeme sestupovat po červené turistické značce. Cesta poměrně strmě klesá, za odlesněnou horní partií sestupuje smrkovým lesem, často mění směr, místy zkracuje záhyby cesty a nakonec nás dovede k rozcestí a turistické orientaci Lukšinec (7). Stojí tu přístřešek se stolem a lavičkami. Červená značka zahýbá za přístřeškem vlevo, my se však přidržíme přímého směru a půjdeme dál po žluté a zelené značce, které tu začínají. Asi 200 m za rozcestím vlevo odbočuje krátká neznačená pěšina doleva do skalní prohlubně se dvěma otvory na dně. Jedná se o jeskyně zvané Ondrášovy díry (8); další bychom našli ve směru slepého skalního koryta. Jde o přírodní památku s typickými pseudokrasovými jevy v godulském pískovci. Rozsedlinové jeskyně ztotožnily lidové pověsti s místy, kde se ukrýval "pán Lysé hory", zbojník Ondráš se svou družinou a kde také ukryl své naloupené poklady. Za mírného klesání dojdeme na rozcestí Pod Lukšincem (9), kde se obě značky dělí. My se dáme vpravo po žluté k půvabně položeným samotám Hutě. Určitě uděláme zastávku v roubené valašské chalupě, kde je stará stylová hospoda U Veličků (10).

Žlutá značka pokračuje dolů svahem, později mírně vpravo podél menšího potoka k rozcestí U Korýtka. Odtud půjdeme vlevo dolů po asfaltové silničce Ondrášovou dolinou. Hned za rozcestím odbočuje vpravo neznačená pěšina, která strmě sestupuje k potoku Satina. Ten v těchto místech protéká skalní průrvou, v níž vytváří nevysoký, ale hezký vodopád. Žlutá značka pokračuje stále po silničce nad potokem Ondrášovou dolinou, po čase přejde na druhý břeh Satiny a pak vystoupá na okraj chatové osady. Dostaneme se na křižovatku silnic, zahýbáme vlevo a po 300 m vpravo užší asfaltovou silničkou k turistické orientaci v Malenovicích. Žlutá značka tu končí, dál půjdeme po již známé trase s modrou značkou k nádraží ve Frýdlantu nad Ostravicí.

(Zpracováno podle publikace Průvodce po Čechách, Moravě a Slezsku, vydané nakladatelstvím turistické literatury Soukup & David)