číslo 26/2000 |
|
Film, televize |
|
![]() Na začátku 40. let sice Rudolf
Hrušínský dospěl k postavení nadějné filmové hvězdy, ale přesto není snadné
vysvětlit, proč se firma Lucernafilm rozhodla svěřit právě jemu, mladému herci bez
režijních zkušeností, vedení kostýmního filmu Jarní píseň. Uměleckým
poradcem snímku byl stanoven divadelní teoretik Miroslav Rutte, v té době úzce
spolupracující i s filmem. Stejně jako značná část protektorátní produkce, byl i
tento snímek zasazen "mimo čas a prostor" - do secesního prostředí - a
soustředil se na osvědčené motivy: nemanželské dítě, naplněná i Původním záměrem zřejmě mělo být impresionistické vylíčení v zásadě nedramatického, pocitového příběhu, který by konfrontoval hrdiny z rozdílných prostředí, ale nakonec převážil důraz na dějovou osnovu, splétající několik povrchně nadhozených linií. V Hrušínského pojetí se nade vším klene smířlivá a smiřující idyla, neboť městečko se stává jakousi oázou klidu, kam nedoléhají starosti "velkého světa". Přes nedostatky plynoucí zejména z režijní nezkušenosti, lze Jarní píseň řadit k dílům, která i s odstupem času stále zůstávají přijatelná. Nepropadla se totiž k naprosto znehodnocující směšnosti, jak se to u jiných filmů občas stávalo. (jš) Foto archiv |