číslo 24/2000
vychází 29. května

Zpět na obsah         

Hudba


BookletNOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE

Památné varhany Čech a Moravy

Prostřednictvím rozhovoru s Radkem Rejškem se ještě jednou vracíme k novince firmy Radioservis

O cestách za varhanami

Český rozhlas 3 - Vltava uskutečňuje v posledních letech velkolepý hudební projekt: nahrávání stovky historických varhan Čech a Moravy. Výběr těchto unikátních snímků vyšel na dvou kompaktních discích pod názvem Památné varhany Čech a Moravy. Při příležitosti vydání druhého dílu nám realizátor projektu a režisér kompaktů Radek Rejšek pověděl: Náš tým se samozřejmě nechal okouzlit magickými vlastnostmi varhan, ale přesto když jsme před dvanácti lety s realizací rozhlasového projektu začínali, ani jeden z nás netušil, že počet natočených nástrojů přesáhne stovku a téměř 800 titulů evropské varhanní hudby všech epoch zabere přes padesát nosičů CDR. K dnešnímu dni jich je přesně 52, a to ještě zdaleka nehodláme skončit...

Podle Radka Rejška přinesla práce na projektu mnoho pozitivního: Navázali jsme hodnotné a nekonvenční vztahy s těmi, kteří královský nástroj mistrovsky ovládají i mezi sebou navzájem. Pochopili jsme mnohé z dějin hudby. Osobně jsem si uvědomil, že profesor Smolka měl hlubokou pravdu, když mě na AMU vyhazoval od zkoušek z tohoto předmětu se slovy, že neumím vůbec nic. Pronikli jsme do rodokmenů varhanářských rodů a naučili se určovat, z kterého místa tělesa varhan lze očekávat konkrétní tóny a zvuky. Poznali jsme záludnosti akustiky kostelů, ale také nástrahy číhající na chrámových půdách a v kostelních podkrovních prostorách.

Také si prý důkladně prohloubili své řidičské dovednosti - vždyť kilometry naježděné na cestách za varhanami se snad ani nedají spočítat! Získali jsme i vědomosti o kvalitách sortimentu restaurací a motorestů. Díky stálému kontaktu s duchovními správci nejrůznějších farností se nám občas dostalo pozoruhodných konzultací z teologie a filozofie. "Varhanní turistika" nás obohatila o znalosti zeměpisu naší vlasti lépe než sebedůkladnější studium této disciplíny na kterékoliv škole.

Práce na projektu tedy přispěla tvůrcům, rozhlasu a samozřejmě i posluchačům: Každá z nahrávek, která je nyní uložena v rozhlasové fonotéce a v archivu, má dvě podstaty - veřejnou, která posluchači zprostředkuje zážitek z určité konkrétní skladby, z výkonu umělce a zvukových kvalit varhan, a zároveň i neveřejnou, která v nás zúčastněných evokuje vzpomínky na zážitky, provázející její vznik. Nové CD obsahuje stejně jako v předchozím díle opět výhradně hudbu českých autorů, Radek Rejšek ale dodává, že výběr je podstatně rozšířen o velmi zajímavé improvizace varhaníků, kteří se nechali natáčeným nástrojem "oslovit". Dokonce natolik, že ani po natočení plánovaných skladeb se nemohli od varhan odtrhnout. Jednou po natáčení, když už jsme balili zařízení, varhaník ještě chvilku hrál. Jeho spontánní improvizace mě tak zaujala, že jsem rozhodl aparaturu znovu rozbalit a v nahrávání pokračovat. Také díky podobným, předem netušeným okamžikům se podařilo zachovat zajímavé improvizace i od varhaníků, kteří dosud nebyli známi svým improvizačním uměním.

Na kompakt se samozřejmě vešel jen zlomeček natočeného materiálu, dodává režisér. Otevřeně se tedy přiznám, že bych si přál, aby byl zájem i o vydání dalších nosičů. Jsem totiž přesvědčen o tom, že i z nahrávek německých a italských autorů i starých mistrů z jiných zemí máme co nabídnout, o dalších improvizacích nemluvě.

(ap)