číslo 24/2000
vychází 29. května

Zpět na obsah         

Hudba


BookletMüller, Horáček, Saudek a hosté

První česky nazpívané album Richarda Müllera se bezesporu stane jednou z událostí roku 2000 na domácí hudební scéně a stěží o tom kdo mohl pochybovat už před jeho vydáním. Ta deska byla k výjimečnému zájmu posluchačů i publicistů již jaksi předurčena. Zpěvák s pozoruhodným výrazem a neposkvrněnou pověstí se zde sešel s jedním z nejlepších českých textařů Michalem Horáčkem, hrají tu excelentní muzikanti Andrej Šeban, Oskar Rózsa nebo Marcel Buntaj, zpívá plejáda dalších ceněných interpretů - od poloviny kapely Lucie, přes Annu K a Hanu Hegerovou, až k Ivě Bittové. Písně napsali respektovaní skladatelé Jaroslav Filip, Ivan Tásler a Petr Hapka. A protože i obal a buklet cédéčka může být krásným dílem, nebyl přizván nikdo menší než Jan Saudek. A co je ukryto pod tou hvězdnou slupkou?

Album bezpochyby nabízí několik nadprůměrných písní, které mohou navíc bez větších potíží oslovit i tu nejširší vrstvu společnosti, posluchače, kteří nehodlají svůj čas věnovat tomu, aby si v hudbě vybírali. Nové Müllerovo a jistěže i Horáčkovo album je totiž vůči "většině" ještě otevřenější nežli předchozí Horáčkovy projekty s Petrem Hapkou, spíše šansonové desky Citová investice a V penziónu Svět. I kdybychom na něm tudíž nalezli chybiček sebevíc, pořád půjde o nesmírně záslužnou kultivaci vkusu příjemců hlavního proudu české pop-music. Dovedu si proto představit, že právě o této desce se bude psát v superlativech a upřímně řečeno, vlastně není divu. K dokonalosti jí příliš neschází. Přesto má své slabiny.

Tou nejpodstatnější je, že v některých skladbách se evidentně Müller necítí ve své kůži. Vynikne to zvlášť v porovnání s uvolněností, s jakou zpívá na svém posledním "slovenském" albu Koniec sveta. Někdy to jde na vrub pro Slováka přece jen náročným českým obratům, Richard Müller a Michal Horáček na snímku Jana Saudkajindy jako by se zpěvák zbytečně křečovitě tlačil do předem daného výrazu. Další výtka směřuje k textům. Slovník Michala Horáčka je sice obdivuhodně bohatý, ale některé písně textově překombinoval - trpí tím zvláště skladby Duch versus Lapiduch a Zemdlené tisíciletí. Přitom i Horáček je schopen jak zkratky (stačí si poslechnout závěrečný duetek Müllera s Ivou Bittovou Stane se, že...), tak rezignace na občas nestravitelně velká slova (náladotvorná variace na Stín stíhá stín s Hanou Hegerovou).

A co se naopak povedlo? Třeba blues Až povezou mě na lafetě, kde se Müllerův bohémský výraz v závěru setká s kouzelnými dětskými vokály, rockující Flétnu do žita, svižný dialog tří chlapských vokálů (Müller plus David Koller a Robert Kodym) nebo v rádiích již hojně frekventovaný hit Srdce jako kníže Rohan, s milionovým sloganem "svět nepatřil nikomu kdo nebyl hráč", který už nyní na chalupách halekají víkendoví zpěváci. V těchto momentech se album dotýká svého vrcholu.

MILAN ŠEFL

Richard Müller / hlas, Michal Horáček / slova, Jan Saudek / obrazy. CD, 46:37 minut. Vydala firma B&M Music / Universal Music.

Foto Jan Saudek