číslo 23/2000
vychází 22. května

Zpět na obsah         

Styl


(S POLOPRÁZDNOU KAPSOU)

Reklamace - nejen právní pojem

Dnes a denně každý z nás prochází různými právními vztahy, které zasahují do našeho života. V této souvislosti je nezbytné, aby i v současnosti člověk myslel na budoucnost a některé kroky příliš nepodceňoval. Koupě jakéhokoliv zboží, ale rovněž i oprava nebo úprava věcí, není pouze aktuálním krokem směřujícím k získání nové či opravené věci, ale může ovlivnit případné budoucí nároky související s vadami zboží, ať již nového, či opraveného. Celý smluvní vztah může být podřízen dvěma základním právním předpisům, buď občanskému, nebo obchodnímu zákoníku. Obecně je možno konstatovat, že občanským vztahem je nákup občanů v maloobchodě, případně oprava věcí v opravnách. O obchodní vztahy se jedná zejména mezi podnikateli.

1. Reklamace v občanskoprávních vztazích

Záruční doba

Na každý výrobek zakoupený v České republice se podle ş620 a násl. občanského zákoníku a zákona 634/92 Sb., o ochraně spotřebitele, vztahuje záruční doba 6 měsíců ode dne jeho zakoupení (s výjimkou potravinářského zboží, krmiv a zvířat), pokud není prodávajícím poskytnuta záruční doba delší. Pokud by byla inzerována či garantována delší záruční doba, musí prodávající vystavit písemné potvrzení o délce záruční doby, tj. záruční list. U zhotovení věci na zakázku činí záruční doba rovněž šest měsíců, u oprav a úprav věcí záruka činí tři měsíce.

Co to je záruka

Na každý výrobek zakoupený v České republice se vztahuje záruční doba šest měsíců ode dne jeho zakoupení...Záruka ve své podstatě znamená, že prodávající po dobu trvání záruční doby odpovídá za vady, které nejsou způsobené nesprávným použitím věci nebo jejich opotřebením. U takovýchto vad, které způsobují nemožnost používání věcí obvyklým způsobem nebo užívání věcí ztěžují, má zákazník právo v záruční době uplatnit na vadný výrobek reklamaci. Za vadu se zejména nepovažuje chybně vybraná věc (model neodpovídající barevně či vzhledově), ani nevhodně vybraná velikost u oblečení. Za vadné není možné rovněž označit zboží, které jsme si zakoupili a později ho k ničemu nepotřebujeme, ani knihu nebo hudební nosič, který se nám po zjištění obsahu nelíbí. V takových případech nevznikají kupujícímu vůči prodávajícímu žádné nároky. Vrácení či výměnu zboží není možné žádným způsobem vymáhat, další postup pak záleží na obchodním přístupu prodávajícího. Ve slušných obchodech mohou přistoupit na výběr jiného zboží v téže hodnotě, mnohdy mohou vrátit i peníze.

Nezapomeňte paragon

Při zakoupení výrobku je nutné pamatovat na řádně vyplněný prodejní doklad, tzv. paragon, neboť tento slouží jako průkazný podklad pro uplatnění reklamace, přičemž stejné platí i o opravě či úpravě věci, kde musíme rovněž obdržet doklad o provedené činnosti. Doklady musí obsahovat popis výrobku, resp. jeho opravy a úpravy, datum prodeje (uskutečnění opravy), podpis prodávajícího a razítko firmy, která je prodávajícím. Smluvním partnerem je totiž v první řadě prodávající, nikoliv výrobce, protože podle zákona o ochraně spotřebitele je reklamaci povinen řešit prodávající, nikoliv výrobce.

Právo reklamovat

Při zjištění uživatelem nezpůsobené závady vzniká kupujícímu právo vadný výrobek reklamovat, k čemuž je nezbytný účetní doklad a vadný výrobek. Prodávající, který je ze zákona za vady odpovědný, je vždy povinen reklamaci přijmout a tuto v určitém časovém horizontu vyřídit. Není povinen zaujmout kladné stanovisko, ale nesmí odmítnout výrobek reklamovat. K reklamačnímu řízení by měla stačit fotokopie účetního dokladu, originál je vždy vhodné si ponechat pro případné další nároky. U neseriózních prodejců by se mohlo totiž stát, že by se účetní doklad "ztratil" a další uplatňování nároků by se tak stalo nesrovnatelně obtížnějším, příp. zcela nemožným.

Prodávající je povinen při převzetí reklamovaného výrobku sepsat zápis o reklamaci s uvedením vytýkaných vad a s údajem, kdy byla reklamace učiněna a přijata. K přijetí reklamace je oprávněn každý ze zaměstnanců prodávajícího, resp. opraváře, není tedy nutné vyčkávat na vedoucího či jiného odborného zaměstnance.

V souladu s ustanovením platných právních předpisů je prodávající nebo jím pověřený pracovník povinen rozhodnout o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Rozhodnutí o reklamaci neznamená její konečné vyřešení, ale pouze základní stanovisko, zda se reklamace považuje za oprávněnou či nikoliv, dále pak zda je vada považována za vadu neodstranitelnou, v případě vad odstranitelných pak současně v jakém termínu bude vada opravena.

Neodstranitelné vady

Konečné vyřízení reklamace by mělo být provedeno do třiceti dnů, a to včetně případné opravy vad. U vad neodstranitelných vzniká kupujícímu právo na vrácení celé kupní ceny nebo na výměnu výrobku na nový. U vad odstranitelných je nezbytné, aby vada byla v této lhůtě bezplatně opravena. Pokud tato lhůta není dodržena, i odstranitelné vady jsou považovány za neodstranitelné a kupujícímu vznikají stejné nároky, jak uvedeno výše.

Odstranitelné vady

V případě odstranitelné vady, která byla opravena ve lhůtě, vzniká kupujícímu právo dvakrát na bezplatnou opravu. Pokud se stejná závada objeví potřetí, bude vada považována za neodstranitelnou s příslušnými nároky. S ohledem na tuto okolnost musí být již při sepisování reklamovaného výrobku tato závada popsána konkrétně tak, aby bylo možné prokázat, že se stejná vyskytuje již opakovaně.

Zpracováno agenturou 3SUISSES - Miláček

Foto archiv