číslo 23/2000
vychází 22. května

Zpět na obsah         

Hudba


DECHOVKOVÁ HITPARÁDA

Možná že jste to v pořadu 27. a 28. května slyšeli, ale neuškodí, když si aspoň někteří i přečtou, co bylo řečeno. Redakce Dechovkové hitparády opět vyzvala kapelníky dechových hudeb a jejich vydavatele, aby na ni nezapomínali a neváhali jí nabízet svá nová cédéčka a kazety, a to nejen proto, že je její ctižádostí představit českou a moravskou dechovkovou scénu pokud možno v úplnosti, ale také proto, aby co nejvíc pomohla nové tvorbě, novým písničkám. A poněvadž kapelníci a vydavatelé mají většinou jiné starosti než pravidelně poslouchat, jak je Český rozhlas na stanici Praha vysílá, obrátila se Marie Formáčková také na posluchače, aby své oblíbené kapely na tuto nezištnou nabídku sami upozornili. Tento soutěžní ročník bude totiž za měsíc končit, a tak je čas, aby se rozmýšlelo, co bude zase od září, neboť je lépe hledět dopředu, než se jen ohlížet a vzpomínat, i když vzpomínky - zvláště třeba na úspěch - jsou příjemné. K tomu teď tiskový dodatek: neznamená to, že by snad v Dechovkové hitparádě nebylo co hrát. Jen tam, kde je možnost výběru větší, může být kvalitnější i jeho výsledek. A konkurence je jistě zdravá nejen v dechovce.

ČRo 2 - Praha, vždy v sobotu a v neděli v 18.30

(čka)

 

Brněnské Labutí jezero

Labutí jezero P. I. Čajkovského je jedním z nejznámějších klasických baletů. Ač se jeho moskevská premiéra uskutečnila už roce 1877 (v choreografii českého umělce Václava Reisingera), stále je součástí repertoáru řady baletních souborů. V Brně Labutí jezero nastudovali již poosmé (prvně v roce 1925).

Choreografem nového nastudování je erudovaný baletní mistr La Scaly Robert Strajner, absolvent pražské konzervatoře u profesorky Zory Semberové, který vycházel z nejznámější choreografie Maria Petipy a Lva Ivanova z roku 1895. A právě sborové taneční scény oplývají poetickým půvabem a svědčí o dokonalém souladu baletního souboru. V roli Odetty a Odilie upoutá vynikající Jana Kosíková-Přibylová - nesporným talentem, půvabem, výrazovým projevem a lehkostí. Její partner Michal Štípa jako princ Siegfried je ideálním představitelem této role, má atraktivní zjev, dobrou techniku skokových variací a lyrický projev. Z dalších tanečníků se dobře uplatňuje Ivan Příkaský, v roli démonického knížete Rotbarta.

Výtvarníkem poeticky působivé scény se světelnými efekty a nádhernými pohádkovými kostýmy byl Josef Jelínek. Orchestr pod taktovkou Jana Zbavitele působí spolehlivě a intonačně čistě. Brněnské nastudování Labutího jezera má vysokou úroveň, upoutává okouzlující Čajkovského hudbou a krásou pohybu.

EVA ŠLAPANSKÁ