číslo 23/2000
vychází 22. května

Zpět na obsah         

Film a televize


Dějiny filmu obklopené mystikou

V Polsku vysoce ceněný film Dějiny filmu v Popielawách je nejen o fascinující síle pohyblivých obrázků, ale také o dětské citlivosti snadno zničitelné neurvalostí dospělých. Režisér Jan Jakub Kolski rozehrál svůj příběh ve dvou časových rovinách - jednak v 50. letech, jednak v půli minulého věku, kdy zručný kovář sestrojil první promítací přístroj na světě - dávno před oficiálním datem vynálezu. Příběh je navíc sledován dětskýma očima, což mu propůjčuje žádoucí naivistické ozvláštnění. Mysterium snímku nabývá téměř mytologických rozměrů - pevná víra může dokonce uzdravovat. Ostatně socha místního svatého dává praktické rady, jak si počínat v nejrůznějších situacích... Snímek je postaven na více či méně bizarních postavách - počínaje zlým "chromajzlem" a konče alkoholu propadlým otcem. Důležitým motivem je míjení lásky, které protíná obě časové roviny, v minulosti jsou na vině krvavé události povstání z roku 1863, o století později pak lhostejnost. Dalším atributem je vztah k vlastní minulosti: s obtížemi postavený unikátní stroj doplatí na nezájem svých dalších majitelů.

Samotná mystifikační myšlenka (ve značně parodické nadsázce jsou zpodobněni blahem tančící bratři Lumiérové, kteří zjišťují parametry přístroje, aby pak sami coby vážení vynálezci zahájili jeho výrobu) není vedena s jasně formulovaným postojem, spíše převažují rozpaky. Mnohé motivy vyznívají nadneseně, nebývalá zručnost prostého vesnického kováře, který si sám nakreslí plány přístroje a navíc jej sestaví. Realistická linie, s oblibou čerpající z ošklivosti příbytků i rozbahněných cest, z pošmourné atmosféry, se tak sráží s metaforickými, vizionářskými momenty - třeba když mohutný přístroj pohání žentour a vynálezce užívá dle rady svatého jako materiálu pro "promítaný" pás rybích měchýřů.

Po herecké stránce se film vyznačuje patrnou syrovostí, pastózními nánosy v charakterizaci, které znemožňují jemnější rozkreslení jednotlivých postav. Přesto však Kolského film představuje ambiciózní ukázku současné polské kinematografie.

(jš)

ČT 2, 29. května 21.30